Katedra

Katedra vodnej dopravy Žilinskej univerzity v Žiline je centrom vzdelávania a výskumu v oblasti vnútrozemskej riečnej a námornej plavby.

uniza_

Katedra vodnej dopravy vznikla ku dňu 1. septembra 1991, pričom jej základom bolo oddelenie vodnej dopravy pôvodne na Katedre cestnej, mestskej a vodnej dopravy. Hlavnou úlohou katedry v čase jej vzniku bolo – paralelne už s tradičnými študijnými odbormi železničnej, cestnej i leteckej dopravy – stabilizovať a ďalej rozvíjať vysokoškolské štúdium pre odbor vodnej dopravy v prevádzkovo–ekonomickej špecializácii. Jeho prví deviati absolventi denného štúdia boli promovaní v roku 1990.

KVD je profilujúcou katedrou pre výchovu vysokoškolsky vzdelaných odborníkov v študijnom programe „Vodná doprava“ odboru 5. 2. 59 „Doprava“, kde zabezpečuje akreditované študijné programy v I. (bakalárskom) a v II. (inžinierskom) stupni vysokoškolského vzdelávania. V III. (doktorandskom) stupni zameranom na špecializovanú vedeckú výchovu sa KVD podieľa na výchove a vzdelávaní doktorandov v študijných odboroch Doprava, Dopravné služby a Odvetvové a prierezové ekonomiky. Prioritné odborné zameranie katedry je na vodnú dopravu ako súčasť dopravnej sústavy štátu, vrátane možností jej integrácie do účinnejších multimodálnych logistických reťazcov.

stranka_2

Základné oblasti výskumu a konzultačnej činnosti KVD zahŕňajú:

  • informatizáciu riadenia systému lodných prepráv a poskytovania riečnych informačných služieb,
  • prepravné vlastnosti nákladu a zabezpečenie jeho ochrany počas lodnej prepravy,
  • analýzu závislostí plavebných vlastností a tvaru trupu lodí,
  • riešenie a vybavenie vodných ciest a prístavov pre vnútrozemskú obchodnú a rekreačnú plavbu,
  • metodiku sledovania a hodnotenia ekonomiky lode v riečnej plavbe s výstupmi smerom ku konštrukcii a vybaveniu plavidiel,
  • spoluprácu na tvorbe terminologických a technických noriem z odboru vodnej dopravy,
  • prepravno–právne podmienky vnútrozemskej plavby po rozšírení EÚ a ich ekonomické dôsledky pre dopravcov.

Odborné poznatky nadobudnuté v rámci teoretickej prípravy majú študenti možnosť overiť si aj vo virtuálnom prostredí, a to v špecializovanom laboratóriu katedry na simulátore riadenia plavidla. Tento simulátor ako trenažér pre dunajskú plavbu je technickým a elektronickým zariadením zostaveným z hardvérových a softvérových modulov, ktoré pracujú s jedinečnými softvérovými programami vyvinutými na tento účel.

obr3_

Simulátor riadenia plavidla má nielen pedagogické využitie v rámci predmetu „manévrovateľnosť lodí“, ale slúži i na vedecko-výskumné účely na zdokonalenie matematických modelov riečneho toku a vlastného pohybu plavidla v ňom pri ich vzájomnej interakcii, ako aj na vyvíjanie simulovanej grafickej scény za typizovaných meteorologických podmienok a na skúmanie vzájomnej interakcie propulzného zariadenia, kormidla a výtlaku plavidla. V budúcnosti sa predpokladá jeho využívanie i v rámci simulovaného výcviku uchádzačov o získanie kvalifikačného osvedčenia pre výkon služby vodcu vnútrozemského plavidla.

V tomto kontexte nemožno nespomenúť, že v rámci operačného programu Juhovýchodná Európa sa katedra podieľala aj na riešení dvoch medzinárodných projektov zameraných na podporu vnútrozemskej vodnej dopravy a logistiky. V rámci projektu NELI (www.neliproject.eu) došlo k vytvoreniu troch vzdelávacích kurzov v oblasti vnútrozemskej vodnej dopravy a logistiky, príprave národných jazykových mutácií (ilas.uniza.sk) vzdelávacích modulov v rámci INeSu (Inland Navigation e-learning System), založeniu 4 informačných a tréningových centier na podporu tohto druhu dopravy (Enn v Rakúsku, mobilné centrum v Maďarsku, Sisak v Chorvátsku a Galac v Rumunsku). V rámci tohto projektu katedra bola zodpovedná za tvorbu vzdelávacieho kurzu Vnútrozemská plavba a prístavy. Projekt HINT (www.hintproject.net) pokračoval vo výstupoch predchádzajúceho projektu, pričom rozšíril svoju oblasť o harmonizáciu vzdelávania členov lodných posádok v povodí Dunaja v zmysle jednotných štandardov platných na rýnskej vodnej ceste, prípravu slovenskej verzie súboru testovacích otázok v rámci ADN (Európska dohoda o medzinárodnej preprave nebezpečného nákladu po vnútrozemských vodných cestách) a ich implementácia v rámci INeSu, koncept dunajskej školskej lode, dunajského lodného simulátora a dunajského simulátora prekládkových zariadení, propagáciu vodnej dopravy a podporu pracovných príležitostí. V rámci tohto projektu katedra bola zodpovedná za prípravu konceptu dunajského lodného simulátora.

Uplatnenie absolventov je široké

Výhodou je, že možnosti uplatnenia po skončení školy sú veľmi široké. Absolvent je schopný nájsť svoje uplatnenie na všetkých úrovniach národných a medzinárodných organizácií pôsobiacich v oblasti vodnej dopravy, zasielateľstva a logistiky, v orgánoch štátnej správy a samosprávy, v organizáciách štátneho odborného dozoru, v oblasti správy a riadenia údržby vodných ciest, v oblasti cestovného ruchu pri organizovaní, správe a riadení osobnej lodnej prepravy, v oblasti riadenia prevádzky multimodálnych logistických centier i v dopravnom výskume.

Absolventi inžinierskeho stupňa spĺňajú požiadavky odbornej spôsobilosti pre podnikanie vo vodnej doprave v súlade so Zákonom o vnútrozemskej plavbe.

Každý si môže nájsť oblasť, ktorá ho zaujme.

Počas existencie štúdia ho úspešne ukončilo viac než 470 absolventov, z ktorých mnohí zastávajú významné pracovné pozície a vykonávajú dôležité funkcie. Pozitívne príklady iste priťahujú a sú hodné nasledovania.

Za všetkých úspešných absolventov možno spomenúť napríklad Ing. Silviu Csöbökovú, ktorá pôsobí ako hlavný štátny radca pre oblasť vnútrozemskej plavby na Ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, Ing. Katarínu Mihalovičovú, ktorá zastáva funkciu riaditeľky divízie vnútrozemskej plavby na Dopravnom úrade v Bratislave, Ing. Veroniku Šamajovú, vykonávajúcu funkciu riaditeľky Česko–saských prístavov v Děčíne, Ing. Jozefa Moravčíka, ktorý je generálnym riaditeľom akciovej spoločnosti Verejné prístavy v Bratislave, či Ing. Mareka Považana, ktorý zastáva post predsedu predstavenstva a výkonného riaditeľa bratislavskej akciovej spoločnosti Slovenská plavba a prístavy – lodná osobná doprava.